قوانین طرح کنترل آلودگی هوا

قوانین طرح کنترل آلودگی هوا

در اوایل سال ۹۸ و نزدیک به خرداد بود که دولت تصمیم گرفت قوانین طرح کنترل آلودگی هوا را تغییر دهد و از برنامه‌های جدیدی به جای طرح زوج و فرد خودرو رونمایی کند. تغییرات به وجود آمده تا حدود زیادی موفق بوده اند و از لحاظ کنترل ترافیک و شرایط استفاده از حمل و نقل عمومی هم تاثیر گذار بوده است.

با توجه به اینکه بخشی از خدمات ما در گروه ایزی پی مربوط به پرداخت های الکترونیکی بدهی های مربوط به خودرو های شخصی و بدهی طرح ترافیک است در ادامه مروری بر قوانین طرح کنترل آلودگی هوا خواهیم داشت و در مورد بخش‌های مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

اخبار ویژه:نرخ عوارض اتوبان تهران کرج مشخص شد

کلیاتی در مورد طرح کنترل آلودگی هوا

زمانی که دولت تصمیم گرفت که تغییراتی در طرح ترافیک و نحوه کنترل آلودگی هوا به وجود بیاورد، به نظر می‌رسید که هدف‌گذاری آنها بالا بردن سهولت تردد در شهر تهران به منظور کنترل آلودگی و در کنار آن حفظ کیفیت هوا بود. بنابراین در قوانین جدید تصمیم گرفته شد که طرح زوج و فرد خودرو از اوایل تیر ۹۸ به طور کلی کنار گذاشته شود و به جای آن از یک طرح جدید تحت عنوان حلقه دوم یا محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده کند.

در طرح کنترل آلودگی هوا محدوده جغرافیایی طرح زوج و فرد همچنان ثابت باقی مانده و محدوده آن از شمال به بزرگراه همت یعنی از تقاطع امام علی تا تقاطع شهید چمران، از جنوب به بزرگراه بعثت یعنی از تقاطع امام علی تا تقاطع شهید نواب، از سمت شرق به بزرگراه امام علی یعنی از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت و از سمت غرب هم به بزرگراه شهید چمران یعنی از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت ادامه دارد. بنابراین شهروندان تهرانی محدودیت خاصی برای درک حلقه دوم یا محدوده کنترل آلودگی هوا ندارند.

طرح زوج و فرد چه می شود؟

سوالی که برای اکثر شهروندان تهرانی به وجود آمده این است که تکلیف طرح زوج و فرد چه می‎شود. نهادهای تصمیم‌گیرنده در شهرداری برای تردد آسان شهروندان تهران در محدوده طرح ترافیک تصمیم گرفتند که بحث روزهای هفته و زوج و فرد بودن شماره پلاک را کنار گذاشته و به جای آن در طول هر فصل یک فاصله زمانی ۲۰ روزه برای تردد در اختیار شهروندان تهرانی قرار گیرد.

در حقیقت شهروندان می‌توانند در طول هر فصل از سال به مدت ۲۰ روز بدون محدودیت در این محدوده تردد داشته باشند و برای سایر استان‎ها هم ۱۵ روز به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. محدوده زمانی در نظر گرفته در طول روز به این صورت است که در روزهای عادی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ محدودیت حرکتی وجود دارد و در روز پنجشنبه هم این محدودیت تا ساعت ۱۳ ظهر تعیین می‌شود. اما در روز جمعه و در ایام تعطیلات رسمی محدودیت تردد در این منطقه برداشته می شود و مشکل خاصی برای تردد وجود ندارد.

نحوه ثبت نام طرح ۲۰ روزه به چه صورت است؟

نکته‌ای که در قوانین طرح کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده این است که افراد برای استفاده از این طرح ۲۰ روزه برای خودرو های پلاک تهران و ۱۵ روزه برای خود رو های پلاک شهرستان، باید در سامانه تهران من به نشانی  my.tehran.ir ثبت نام کنند.این اپلیکیشن به رانندگان و شهروندان اجازه می‌دهد که مشخصات خودروی خود را به طور کامل وارد کنند و در سیستم مرکزی یا سرور ذخیره شود. بنابراین به هنگام تردد دوربین‌های هوشمند آنها را تشخیص داده و هزینه عوارض و جریمه از آنها گرفته نمی شود.

آیا می توان طرح ۲۰ روزه را ذخیره کرد؟

یکی از شیوه هایی که شهروندان در طرح کنترل آلودگی هوا از آن استفاده می‎کنند این است که طرح ۲۰ روزه یک فصل را برای فصل بعد ذخیره کنند. اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است و طرح کنترل آلودگی هوا اجازه ذخیره‌سازی این دوره ۲۰ روزه را نمی دهد. در حقیقت این قوانین و شرایط آن به شکلی تعیین شده که در ایام آلودگی تنها زمان محدودی برای استفاده از برخی مناطق خاص وجود داشته باشد و از این طریق کنترل بهتری روی آلودگی هوا صورت می گیرد.

امکان تغییر قوانین طرح کنترل آلودگی هوا وجود دارد؟

متاسفانه شرایط آلودگی شهر تهران تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد و ممکن است شما با شرایط پیش بینی نشده متفاوتی مواجه شوید. به همین دلیل ممکن است مقامات شهری تغییراتی در قوانین طرح کنترل آلودگی هوا به وجود بیاورند که به صورت موقتی و برای یک دوره زمانی کوتاه باشد. به عنوان مثال اخیراً آلودگی هوا باعث تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و بسیاری از مراکز آموزش داده که مقامات شهری با توجه به ضرورت، طرح زوج و فرد را از درب منزل شهروندان تهرانی اجرا کرد. بنابراین طبیعی است که شما هم باید از نحوه اجرای قوانین اطلاع داشته باشید و هم خود را آماده برخی از تغییرات کنید که ممکن است تبعاتی به دنبال داشته باشد.

نتیجه تخطی از قوانین و نحوه پرداخت عوارض

چند تخطی و عدم تبعیت از قانون در طرح کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده که هر کدام از آنها تبعات خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر یک راننده بدون ثبت نام در اپلیکیشن تهران من وارد این محدوده شود، توسط دوربین‌های هوشمند جریمه شده و برای او عوارض هم صادر می شود. در ضمن به فرد اجازه استفاده از فرصت ۲۰ روزه داده نمی‌شود و باید صبر کند تا در فصل بعدی مجدداً ثبت نام صورت گیرد.

در برخی موارد ممکن است شما به عنوان راننده از فرصت ۲۰ روزه خود در قوانین طرح کنترل آلودگی استفاده کرده باشید و باز هم نیاز پیدا کنید تا در این محدوده حرکت کنید. در این صورت رانندگان و شهروندان باید عوارض بپردازند که عوارض آن نصف هزینه طرح زوج و فرد است که با توجه به زمان ورود و خروج به این محدوده تغییر می کند.

استفاده از اپلیکیشن ایزی پی برای پرداخت بدهی طرح ترافیک

در انتها باید اپلیکیشن ایزی پی را معرفی کنیم که یکی از آسان ترین روش ها را برای پرداخت عوارض شهری در اختیار شما می گذارد.  اپلیکیشن ایزی پی به شما اجازه می دهد که کلیه  بدهی های طرح ترافیک را با کمترین محدودیت و به صورت الکترونیکی پرداخت کنید و نگران جریمه شدن خود نباشید.  با استفاده از اپلیکیشن ایزی پی نیازی به ثبت نام یا وارد کردن اطلاعات خاصی نخواهد بود و تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن شماره پلاک برای مشاهده بدهی های طرح ترافیک است.

به بیان بهتر برای پرداخت بدهی طرح ترافیک کافی است گزینه “طرح ترافیک (تهران من)” را از منو اپلیکیشن ایزی پی انتخاب کنید. پس از وارد کردن شماره پلاک خودروی خود و کلیک روی گزینه استعلام، بدهی طرح ترافیک با جزئیاتی مانند تعداد روزهای تردد در طرح و تاریخ تردد نمایش داده خواهد شد.

حالا کافی است گزینه پرداخت را انتخاب نمایید. در صورتی که موجودی کیف پول شما در اپ ایزی پی کافی باشد، به راحتی و در عرض چند ثانیه کلیه بدهی های طرح ترافیک به صورت آنلاین پرداخت خواهد شد  در غیر اینصورت وارد درگاه بانکی شده و مبلغ مورد نیاز قابل پرداخت خواهد بود. در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید با ما تماس بگیرید و با همکاران ما در قسمت پشتیبانی مطرح کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

برای دانلود اپلیکیشن کلیک کنید: دانلود