اخبار

عوارض آزادراهی

پیگیری مشکلات و ابهامات در خصوص عوارض آزادراهی از چه طریقی امکان‏پذیر است؟

از سال ۱۳۹۷ این امکان برای همه شما هموطنان فراهم شده تا بدون نیاز به پرداخت نقدی، عوارض آزادراهی را به صورت آنلاین پرداخت کنید. مرحله اول اجرای پروژه الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در بامداد روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ به بهره‎برداری رسید.
این طرح به سرعت به محبوبیت زیادی بین افرادی که از بزرگراه‌ها تردد می‌کنند، دست یافته است. زیرا دیگر نیاز نیست در هنگام عبور از عوارضی‌ها متوقف شوید و گاهی حتی در صف‌های طولانی عوارضی منتظر بمانید. به این ترتیب بدون هیچ مشکلی می‌توانید وارد بزرگراه‌های مختلف شده، از عوارضی‌ها عبور کنید و در نهایت با استعلام بدهی ، به صورت آنلاین این بدهی را بپردازید.

مقالات جدید:سامانه جدید نشان پرداخت ایزی پی رونمایی شد


در حال حاضر پرداخت الکترونیکی عوارض در تعدادی از آزادراه‏های کشور نظیر آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین ، قزوین-زنجان توسط آنی‎رو راه‎اندازی و جایگزین روش سنتی شده است. علاوه بر این اخیراً نیز آزادراه بندرعباس-بندر شهید رجایی و قطعه ۴ آزاد راه تبریز- ارومیه به طرح آنی‎رو پیوسته و عوارض آن به صورت الکترونیکی دریافت می‏گردد و مرحله دوم پروژه شامل سایر آزادراه‎های کشور است که به زودی اجرا خواهد شد.

استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی از طریق اپلیکیشن ایزی پی
یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی استفاده از اپلیکیشن ایزی پی است. با نصب این اپلیکیشن می‌توانید در کنار استفاده از سایر سرویس‌ها و خدمات کاربردی مانند شارژ بلیت مترو و طرح ترافیک، از خدمات استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی نیز بهره مند شوید. با انتخاب گزینه عوارض آزادراهی در این اپلیکشین و درج شماره پلاک خود هم زمان می‌توانید استعلام بدهی عوارض خود را به همراه جزییات تردد مشاهده کنید و در صورت نیاز اقدام به پرداخت آنلاین عوارض نمایید. لازم به ذکر است که مبلغ دریافت عوارض برابر با نرخ مصوبی است که توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

نحوه استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی از طریق اپلیکیشن ایزی پی
برای استعلام عوارض آزادراهی کافی است تا شماره پلاک خودرو مدنظر خود را وارد کنید. سپس با انتخاب گزینه استعلام، بدهی‌های مربوط به شماره پلاک وارد شده را مشاهده خواهید کرد. حالا در صورتی که قصد پرداخت بدهی را داشته باشید می‌توانید گزینه پرداخت را انتخاب کنید. در صورتی که موجودی کافی برای پرداخت نداشته باشید به صفحه پرداخت بانکی هدایت خواهید شد و از طریق درگاه بانک می‎توانید عوارض آزادراهی خودروی خود را پرداخت کنید.

مشکلات و سؤالات مربوط به پرداخت عوارض آزادراهی
استفاده از سرویس‌های آنلاین در کنار سرعت و راحتی زیادی که دارد گاهی ممکن است مشکل ساز نیز باشد. در مواردی به علت بروز خطا در شبکه‌های مختلفی که در روند استعلام و پرداخت بدهی به هم متصل می‌شوند، مشکلاتی بروز کند. شما می‌توانید با تماس از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۳۶۱۷ یا ثبت درخواست در سایت ایزی پی با مشاوران متخصص آن ارتباط برقرار کنید و مشکلات احتمالی را با آن‌ها در میان بگذارید. در ادامه به تعدادی از مشکلات و سوالاتی که در مورد پرداخت عوارض آزادراهی مطرح می‌شود اشاره خواهیم کرد.

عدم مشاهده بدهی عوارض بزرگراهی
در مواردی ممکن است بعد از عبور از عوارضی اقدام به پرداخت آنلاین بدهی ثبت شده برای خودرو خود نمایید اما هنگام دریافت استعلام بدهی برای شما ثبت نشده باشد. این مشکل مربوط به ارتباط سرورهای سیستم ثبت بدهی عوارض و سامانه مرکزی پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی کشوراست. گاهی اوقات حداقل۷۲ ساعت زمان خواهد برد تا بدهی ثبت شده در استعلام نیز به نمایش درآید. در این صورت اگر مطمئن هستید که برای پلاک مد نظر بدهی عوارض ثبت شده است، حداقل ۷۲ ساعت صبر کنید و مجدداً اقدام به استعلام بدهی عوارض بزرگراهی نمایید.

وجود بدهی ثبت شده برای شماره پلاک بدون عبور از عوارضی
در مواردی ممکن است در فرایند ثبت پلاک توسط دوربین های تشخیص پلاک عوارضی ها، به دلیل ناخوانا بودن پلاک ها (وجود آلودگی روی پلاک، تغییر رنگ پلاک و …) خطاهایی رخ دهد. در صورتی که در زمان استعلام، شاهد وجود بدهی ثبت شده برای شماره پلاک خود بدون عبور از عوارضی بودید، می توانید از طریق راه‎های ارتباطی با سامانه پرداخت‏های نوین آزادراه‎های کشور (آنی‎رو) با شماره‎گیری شماره تماس ۱۵۳۱شکایت خود مبنی بر ثبت اشتباه بدهی عوارضی را به آن ها اعلام نمایید.

عدم ثبت بدهی عوارضی پرداخت شده
در زمان پرداخت بدهی عوارضی شبکه‌های مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در این بین ممکن است اختلال در یکی از شبکه‌های بانکی، سامانه مرکزی پرداخت عوارض آزادراهی یا سیستم ثبت بدهی عوارض بزرگراهی، سبب شود که هزینه پرداخت شده برای بدهی عوارضی ثبت نشده باشد. در صورتی که بدهی عوارضی خود را پرداخت کرده‌اید و در استعلام بعدی متوجه شدید که بدهی مدنظر پرداخت نشده است، با کارشناسان ایزی پی از طریق شماره تلفن ۴۳۶۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید یا در قسمت “تماس با ما” در سایت ایزی پی درخواست رفع مشکل را ثبت کنید. در کوتاه‌ترین زمان کارشناسان مربوطه مشکل شما را پیگیری خواهند کرد.

مشکلات مربوط به پرداخت بدهی عوارض به صورت آنلاین

برخی از مشکلات مرتبط با پرداخت عوارض آزادراهی در هنگام پرداخت آنلاین صورت می‎گیرد. در صورتی که هنگام پرداخت بدهی عوارض از طریق کارت بانکی مشکلی رخ دهد و وجه مدنظر از حساب شما کسر شود اما به موجودی کیف پول اضافه نشود یا پرداخت با موفقیت صورت نگیرد؛ ظرف مدت ۷۲ ساعت آینده وجه پرداخت شده به حساب شما باز خواهد گشت یا کیف پول شما شارژ خواهد شد. اگر در زمان پرداخت بدهی عوارض از موجودی کیف پولتان مشکلی رخ دهد پس از دقایقی مبلغ کسر شده به کیف پول بر می‎گردد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

برای دانلود اپلیکیشن کلیک کنید: دانلود