حداکثر سرعت مجاز در آزادراههای ایران
حداکثر سرعت مجاز در آزادراههای ایران
طبق قوانین راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت مجاز در آزادراههای ایران و دنیا به شرح زیر است:
طبق آخرین گزارش پلیس راهور سرعت غیر مجاز در تهران 260 درصد افزایش پیدا کرده است . این در حالی است که مهمترین و اصلی ترین عامل تصادفات فوتی در جاده ها سرعت غیر مجاز و به واسطه این سرعت ، خارج شدن کنترل اتومبیل از دست راننده است .
در حال حاضر هر چند بیشتر بزرگراه ها، شریان های اصلی شهر و همچنین جاده های کشور به دوربین ثبت تخلف مجهزند؛ اما با گستردگی خودروهای وارداتی و پرسرعت وضعیت سرعت در کشور نسبت به زمانی که خودروها از سیستم قدیمی بهره مند بودند حداکثر سرعت مجاز تا حدودی تغییر پیدا کرده است.
مثلا در فرانسه قانونحداکثر سرعت مجاز در آزادراههای ایران در زمان بحران انرژی به اجرا گذاشته شد. دلیل آن هم صرفه جویی در مصرف انرژی بود. به همین دلیل نیز تا مدت ها سقف ۵۰ کیلومتر در ساعت در مناطق مسکونی، سقف ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه ها و ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه ها جنبه راهبردی راهنمایی داشت.
بر اساس این قانون سرعت۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت در مناطق شهری و ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تا جاده های بیرون شهر مجاز دانسته می شود؛ اما اجرای آن در همه این کشورها با مشکلات مشابهی روبه رو شده است. مشکلاتی از قبیل کمبود علائم هشدار دهنده در جاده ها، عدم آگاهی افراد از جرائم رانندگی، ناتوانی در اجرای این قوانین و دیگر مشکلات، اما در آلمان وضعیت تا حدودی با دیگر کشورهای اروپایی متفاوت است به طوری که در آزاد راه های این کشور محدودیتی برای سرعت وجود ندارد؛ این در حالی است که حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه های آلمان بیشتر جنبه راهنمایی دارد تا محدودیت قانونی. گذشته از آن در این کشور ۱۲ هزار کیلومتر آزادراه وجود دارد که قوانین حاکم بر یک سوم این مسیرها انعطاف پذیر هستند.
طبق این قوانین حداکثر سرعت مجاز در آزادراهها بسته به شرایط ترافیک تغییرپذیر است. به عنوان مثال ممکن است از خودروسواران خواسته شود با رسیدن به مناطق مسکونی سرعت خود را کاهش دهند تا خطر تصادف و آلودگی های صوتی را پایین بیاورند. ویژگی عجیب دیگری که تنها در آلمان وجود دارد این است که رانندگان حق دارند علیه قضاتی که محدوده سرعت را وضع کرده اند تقاضای دادخواست کرده و حکم ایشان را به بهانه غیر قابل توجیه بودن نقض کنند. با وجود آنکه قوانین تردد در بزرگرا ه های آلمان چندان دست و پا گیر نیستند؛ اما مردم با وسواس زیادی به این قوانین احترام می گذارند. به همین دلیل هم آمار تلفات در آلمان بسیار پایین تر از کشوری مانند فرانسه است که در همسایگی آن قرار دارد،
اما در ایالات متحده آمریکا نیز گشت هوایی کنترل سرعت در بزرگراه ها را بر عهده دارد در این کشور گشت های هوایی خودروهایی را که با سرعت غیر مجاز در حال تردد هستند شناسایی کرده و شماره خودرو آنها را ثبت می کنند. مامور پلیس هوایی این اطلاعات را برای همکار خود در جاده مخابره می کند تا او راننده خاطی را متوقف کند.
در ایالات متحده سرعت خودروها با دقت بالا و بر اساس مسافت بین دو خط محاسبه می شود که در سرتاسر بزرگراه کشیده شده است. به نظر می رسد این گونه مراقبت ها برای شناسایی خودروهای پر سرعتی که قانون را زیر پا می گذارند بسیار کارآمد است.
جدا از کشورهایی که به سرعت مجاز آنها پرداختیم ذکر این نکته نیز ضروری است که حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد راه ها مصوبه اتحادیه اروپا است.
مقالات مرتبط :پرترددترین آزادراههای کشور
سرعت مجاز در کشورهای مختلف جهان به شرح زیر می باشد:
فرانسه :
در این کشور سرعت مجاز متغیر بوده و در آب و هوای خشک ۱۳۰ کیلومتر در ساعت و در شرایط بارانی ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می باشد.
در سال ۲۰۰۵ جهت کاهش مصرف سوخت و میزان تصادفات ،سرعت مجاز به ۱۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
از سال ۲۰۰۲ با کنترل شدید سرعت با روشهای مختلف میزان تصادفات تا ۵۰درصد کاهش داده شده است.
آلمان :
این کشور به عدم محدودیت سرعت در جهان معروف بوده و تقریبا در ۳۰ درصد جاده ها محدودیت سرعت وجود داشته و در ۱۰ درصد جاده ها نیزسیستم های کنترل سرعت مجاز نصب شده است.
لازم به ذکر است که در همه جاده های این کشور برای کامیون- اتوبوس و وسایل نقلیه دارای تریلر محدودیت سرعت وجود دارد.
دانمارک :
در این کشور بطور کلی ۳ سرعت مجاز وجود دارد:
در داخل شهر۵۰ کیلومتر در ساعت
در خارج شهر ۸۰ کیلومتر در ساعت
در آزاد راهها 130 کیلومتر در ساعت
محدودیت سرعت برای تریلرها نیز به صورت زیر اعمال می شود :
داخل شهر۵۰ کیلومتر در ساعت
خارج شهر۷۰ کیلومتر در ساعت
آزاد راه۸۰ کیلومتر در ساعت
سرعت مجاز در بعضی نقاط بالاتر یا پائین تر از موارد فوق می باشد .
سرعت مجاز اعلام شده برای خودروهای کمتر از ۳٫۵ تن بوده و خودروهای سنگین تر محدودیت بیشتری در سرعت خواهند داشت.
نروژ :
در این کشور دو سرعت مجاز وجود دارد، در مناطق پرجمعیت ۵۰ کیلومتر در ساعت و در مناطق کم جمعیت ۸۰ کیلومتر در ساعت می باشد. در بهترین آزاد راه ها سرعت مجاز به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و در حال حاضر بررسی ها و آزمایش های لازم انجام می شود تا سرعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد.
انگلستان :
از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۵ اغلب راههای خارج شهر و آزاد راهها بدون محدودیت سرعت بودند، همین امر باعث افزایش چشمگیر تصادفات در آزاد راهها خصوصا در شرایط مه آلود گردید، به همین دلیل سرعت مجاز ۱۱۲ کیلومتر در ساعت تعیین گردید و در سال ۱۹۶۷ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
در سال ۱۹۵۵ سرعت مجاز برای وسایل نقلیه سنگین حمل بار ۳۰ کیلومتر در ساعت تعیین گردید.
آمریکا :
حداکثر سرعت مجاز در مناطق مختلف به شرح زیر است که با توجه به سیاستهای هر ایالت بکار می رود :
در مناطق مسکونی۴۸-۲۴ کیلومتر در ساعت
در خیابانهای شریانی منتهی به بزرگراه۷۲-۵۶ کیلومتر در ساعت
در بزرگراههای اصلی درون شهری۱۰۵-۸۰ کیلومتر در ساعت
در جاده های فرعی دو لینه۱۰۵-۷۲ کیلومتر در ساعت
در جاده فرعی اکسپرس۱۱۲-۸۸ کیلومتر در ساعت
بزرگراه بین ایالتی۱۲۹-۱۰۵ کیلومتر در ساعت
کانادا :
از سال ۱۹۷۷ سرعت مجاز در کانادا به سیستم متریک تغییر یافته است و در مناطق مختلف به شرح زیر است:
در محدوده بازی و مدارس۵۰-۳۰ کیلومتر در ساعت
در مناطق مسکونی۵۰-۴۰ کیلومتر در ساعت
در خیابانهای شریانی اصلی منتهی به بزرگراه ۷۰-۶۰ کیلومتر در ساعت
در بزرگراههای برون شهری۹۰-۷۰ کیلومتر در ساعت
در آزاد راه۱۱۰-۹۰ کیلومتر در ساعت
ایران:
الف: حداکثر سرعت مجاز در آزادراههای ایران در راههای درون شهری
۱ـ آزادراه حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
۲ـ بزرگراه حداکثر ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
۳ـ خیابان اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت
۴ـ خیابان فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت
۵ـ راههای محلی( کوچه، میدان، تقاطع) حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت
ب: راههای برون شهری
۱ـ آزادراه حداقل ۷۰ و حداکثر برای خودروهای سبک ۱۲۰ و خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
۲ـ بزرگراه حداکثر ۱۱۰ جهت خودروهای سبک و ۱۰۰ کیلومتر در ساعت جهت خودروهای نیمه سنگین و سنگین
۳ـ جاده های اصلی روز ۹۵ و شب ۸۵ کیلومتر در ساعت
۴ـ جاده های فرعی روز ۸۵ و شب ۷۵ کیلومتر در ساعت
تبصره۱-تردداتوبوس،مینی بوس،وانواع بارکش ها به استثنای وانت ها درخط سوم(سرعت) آزاد راه های شهری وبین شهری ممنوع است.
تبصره۲– حداکثرسرعت مجاز برای وسایل نقلیه موتوری درهر یک از خط های عبوری آزادراه ها با توجه به شرایط محل به وسیله علایم تعیین می گردد.
تبصره۳– تغییرات بعدی درمیزان سرعت های قید شده در راه های بیرون شهر ومناطق غیرمسکونی از سوی وزارت راه ومسکن وشهر سازی تعیین واعلام می گردد.
در پایان جهت پرداخت عوارض آزادراهی خود میتوانید به سایت Toll.Ezpay.ir مراجعه فرمایید
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است